Gazeta Podatkowa nr 25 (1275) z dnia 29.03.2016
Odcięcie dostaw prądu przez zakład energetyczny
Zakład energetyczny zagroził mi, że wyłączy wkrótce dostawę prądu do mojego mieszkania. Zalegam z płatnością za jeden miesiąc, jednak nigdy nie otrzymałam od energetyki żadnego wezwania do zapłaty czy ostrzeżenia. Miałam przejściowe trudności finansowe. Zamierzam wkrótce spłacić całą zaległość. Czy faktycznie w takiej sytuacji zakład energetyczny może wstrzymywać dostawy energii?
W ostateczności, po spełnieniu kilku warunków, zakład energetyczny będzie mógł sięgnąć po taką "sankcję". Przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej w przypadku, gdy odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności. Przedsiębiorstwo, któremu odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobraną energię, powiadamia na piśmie odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym o zamiarze wstrzymania dostarczania paliw gazowych, energii, jeżeli odbiorca ten nie ureguluje zaległych i bieżących należności w okresie 14 dni od dnia otrzymania tego powiadomienia. Stanowi o tym art. 6b ust. 3 Prawa energetycznego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 ze zm.).
Postanowienia umów zawierane przez zakład energetyczny z konsumentem nie mogą być mniej korzystne. Przepis wymaga zatem nie tylko odczekania przynajmniej 30 dni od upływu terminu płatności za pobraną energię, lecz także uprzedzenia (powiadomienia) odbiorcy na piśmie o zamiarze wstrzymania dostaw i wyznaczenia dodatkowego 14-dniowego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności. Gdyby zakład energetyczny odciął dostawę prądu mimo niespełnienia obu wspomnianych warunków, takie działanie stanowiłoby naruszenie prawa. Co istotne, przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane niezwłocznie wznowić dostarczanie energii elektrycznej, jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające wstrzymanie ich dostarczania.
Warto dodać, że w przypadku, gdy odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym złoży do przedsiębiorstwa energetycznego reklamację dotyczącą dostarczania energii, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia, o wyznaczeniu dodatkowego terminu na zapłatę zaległego rachunku, dostarczania energii nie wstrzymuje się do czasu rozpatrzenia reklamacji. Zakład energetyczny jest obowiązany rozpatrzyć reklamację w terminie 14 dni od dnia jej złożenia. Jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w tym terminie, uważa się, że została uwzględniona.
www.PrawnikRodzinny.pl - Inne zagadnienia:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|