Gazeta Podatkowa nr 38 (975) z dnia 13.05.2013
Usuwanie odpadów stałych z nieruchomości
Od 1 lipca 2013 r. zaczną obowiązywać nowe zasady dotyczące wykonywania przez właścicieli nieruchomości obowiązku związanego z usuwaniem odpadów komunalnych, czyli śmieci. Do tej pory każdy musiał podpisać indywidualną umowę z firmą specjalizującą się w wywozie odpadów. Po zmianach właściciel nieruchomości będzie wnosił opłatę za gospodarowanie odpadami na rzecz gminy, w zamian gmina przejmie jego obowiązki w tym zakresie.
Opłata na rzecz gminy
Gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec. W przypadku nieruchomości zamieszkałych opłata za gospodarowanie odpadami stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość lub ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub powierzchni lokalu mieszkalnego (wedle tego co wybierze gmina) oraz określonej stawki opłaty ustalonej na podstawie uchwały.
Warto pamiętać, że rada gminy może zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Ponadto rada gminy ma obowiązek określić niższe stawki opłat za śmieci, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
Składanie deklaracji
To właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. Natomiast w przypadku spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty to zarządca jest zobowiązany złożyć deklarację ze wskazaniem wymaganych danych i wyliczeniem kwoty opłaty. Pierwszą deklarację należy złożyć w terminie wynikającym z uchwały rady gminy.
W razie zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Warto dodać, że właściciele nieruchomości mają, co do zasady, obowiązek wyposażać nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Jednakże ten obowiązek przestaje być aktualny, jeśli gmina na mocy stosownej uchwały przejmie ten obowiązek jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
Wzór deklaracji
Wspomnianą deklarację można złożyć za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Każda gmina ma obowiązek określić w drodze uchwały wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości. Taki wzór powinien również obejmować objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Tego rodzaju uchwała zawiera także informację o terminach i miejscu składania deklaracji. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej danej gminy, która prowadzona jest w ramach Biuletynu Informacji Publicznej (www.bip.gov.pl).
Dotychczasową umowę na odbiór odpadów trzeba rozwiązać.
Sankcje za brak deklaracji
W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt (burmistrz, prezydent miasta) określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze. Jeśli natomiast deklaracja została złożona, ale w prawidłowy sposób nie uiszczono opłaty, organ określa, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.)
www.PrawnikRodzinny.pl - Inne zagadnienia:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|