Gazeta Podatkowa nr 62 (999) z dnia 5.08.2013
Koszty transportu przy reklamacji konsumenckiej
Zakupiona przeze mnie niedawno zmywarka uległa awarii. Sprawę od razu zgłosiłem mailowo i telefonicznie do sprzedawcy. Ten reklamację przyjął i polecił produkt przysłać. Czy przy takiej wielkości towaru sprzedawca nie ma obowiązku sam odebrać produktu? Czy faktycznie mam obowiązek pokryć te koszty?
Czytelnik nie powinien mylić dwóch kwestii - organizowania transportu reklamowanego towaru od ponoszenia kosztów takiego transportu. Żaden przepis nie nakłada na sprzedawcę obowiązku samodzielnego odbioru towaru od konsumenta. Nie ma znaczenia również waga/rozmiar produktu. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Jeśli sprzedawca nie ustosunkuje się do tego żądania zgłoszonego przez kupującego w reklamacji w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Wynika to z art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.). Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Warto dodać, że termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru.
Całkowita nieodpłatność naprawy/wymiany oznacza również, że sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Jednak nie wynika z tego, że sprzedawca ma obowiązek zorganizować transport. Dopuszczalne jest (i najczęściej stosowane) poproszenie klienta, by ten towar przywiózł wraz ze stosownym zgłoszeniem reklamacyjnym. W zgłoszeniu tym warto zaznaczyć, że klient żąda nie tylko np. bezpłatnej naprawy, ale również zwrotu kosztów transportu we wskazanej kwocie. W takim przypadku sprzedawca będzie miał obowiązek zwrotu tych kosztów, przy czym chodzi tu o normalne (realne, rynkowe) koszty transportu. Oczywiście im większy jest reklamowany towar, tym wyższe będą to koszty (obejmuje to również np. opłatę za zniesienie, gdy konsument musi znieść towar, bo firma transportowa takiej opłaty wymaga, np. za zniesienie zmywarki z trzeciego piętra budynku).
Jeżeli nie dojdzie do polubownego załatwienia sporu, Czytelnik będzie mógł dochodzić swoich roszczeń przed sądem powszechnym.
www.PrawnikRodzinny.pl - Inne zagadnienia:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|