Gazeta Podatkowa nr 71 (1112) z dnia 4.09.2014
Zwrot towaru kupionego poza lokalem przedsiębiorstwa
Jestem emerytką. W zeszłym tygodniu uczestniczyłam w prezentacji artykułów gospodarstwa domowego, na której kupiłam komplet garnków. Po krótkim czasie użytkowania okazały się one zupełnie niezgodne z tym, co deklarował sprzedawca. Czy mogę zwrócić garnki i odzyskać pieniądze?
TAK. Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa przewiduje bowiem art. 2 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225 ze zm.).
W myśl wskazanego przepisu, konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas prezentacji produktu), może swój zakup przemyśleć i gdy dojdzie do wniosku, że towar mu nie odpowiada, ma prawo od takiej umowy sprzedaży odstąpić bez podawania przyczyny.
W tym celu powinien złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie, informujące o skorzystaniu z opisanego prawa i odstąpieniu od umowy. Termin na złożenie takiego oświadczenia to 10 dni liczone od dnia zawarcia umowy. Oświadczenie nie musi być w tym czasie wręczone sprzedawcy osobiście, wystarczy że w powyższym terminie zostanie wysłane, nawet jeśli do adresata dotrze później. Aby zagwarantować sobie dowód wysłania oświadczenia, należy je nadać listem poleconym, najlepiej za potwierdzeniem odbioru. Wraz ze złożeniem oświadczenia umowę uważa się za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.
Należy pamiętać, że konsument, który odstępuje od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, ma obowiązek zwrócić towar sprzedawcy. Ten ostatni natomiast powinien niezwłocznie oddać kupującemu pieniądze otrzymane tytułem ceny. Obopólny zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
Opisane prawo odstąpienia nie może być wyłączone ani ograniczone przez strony poprzez zawarcie w umowie stosownego postanowienia. Przed zawarciem umowy konsument powinien natomiast zostać pisemnie poinformowany o przysługującym mu prawie odstąpienia, a ponadto powinien otrzymać od przedsiębiorcy wzór odpowiedniego oświadczenia. Jeśli sprzedawca nie dopełni tego obowiązku, 10-dniowy termin na odstąpienie od umowy zaczyna biec od momentu dowiedzenia się przez konsumenta o powyższym uprawnieniu. Nie może on jednak wynosić więcej niż 3 miesiące od zawarcia umowy.
www.PrawnikRodzinny.pl - Inne zagadnienia:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|