Gazeta Podatkowa nr 1 (1458) z dnia 2.01.2018
Zaświadczenie o samodzielności lokalu
Podpisałem umowę z deweloperem. Budynek jest już praktycznie skończony, poszczególne lokale są już dostosowane do określonego w umowie stanu deweloperskiego. Z tego co się dowiedziałem nie możemy stać się jeszcze formalnie właścicielem mieszkania z uwagi na brak jakiegoś zaświadczenia o samodzielności lokalu, gdyż budynek nie ma pozwolenia na użytkowanie. Czy faktycznie jest ono do tego niezbędne? Jakie przepisy regulują tę kwestię?
Problem dotyczy kwestii statusu samodzielności lokalu z formalnego punktu widzenia.
Samodzielny lokal mieszkalny (a także lokal o innym przeznaczeniu) może stanowić odrębną nieruchomość. Samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przewiduje to art. 2 ust. 2 ustawy o własności lokali (Dz. U. z 2015 r. poz. 1892 ze zm.). Spełnienie wskazanych wymagań stwierdza starosta w formie zaświadczenia (jest ono wydawane na podstawie art. 217 Kodeksu postępowania administracyjnego - Dz. U. z 2017 r. poz. 1257). Zaświadczenie o samodzielności lokali jest o tyle ważne, że stanowi dokument potrzebny dla ustanowienia odrębnej własności lokalu. Bez niego organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków nie założy kartoteki lokalu, a notariusz nie sporządzi aktu notarialnego ustanowienia odrębnej własności lokalu.
Przepis nie do końca określa wprost, jakie dokumenty potrzebne są do tego, aby starosta wydał wspomniane zaświadczenie. Z reguły wydaje je na podstawie dokumentacji przedstawionej przez ubiegającego się o wydanie zaświadczenia (rzut kondygnacji z wyszczególnieniem lokalu, jego samodzielności lub inwentaryzacja architektoniczno-budowlana w przypadku braku dokumentacji technicznej).
Wspomniany w pytaniu aspekt posiadania pozwolenia na użytkowanie obiektu jest istotny. Skoro bowiem powołany przepis dotyczy zaświadczenia w sprawie "lokalu przeznaczonego na stały pobyt ludzi, służący zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych", to trudno uznać, że takim lokalem może być lokal, w którym w danym momencie ludzie na stałe przebywać nie mogą. Bez pozwolenia na użytkowanie lokal nie spełnia tego wymogu.
Oznacza to, że skoro budynek nie został oddany do użytkowania, to wspomniane zaświadczenie nie może być jeszcze wydane przez starostę. Tym samym nie ma możliwości, by teraz przenieść na Czytelnika własność takiego lokalu.
www.PrawnikRodzinny.pl - Nieruchomości i księgi wieczyste:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|